وبلاگ پژوهشی ایلیا تابنده دوست

The Weblog of Ilya Tabandeh Doust

انواع استراتژی

يكشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۳۸ ب.ظ


1) استراتژی چماق و هویج :


چماق و هویج (به انگلیسی: Carrot and stick) در اصطلاح به سیاست ارائه تشویق برای رفتار خوب و ارائه تنبیه برای رفتار بد است. یا به عبارتی به معنی سیاست تهدید و تحبیب به کار می‌رود.


اخیراً استفاده از این اصطلاح تغییر کرده‌است. پیش‌تر، معنی آن «ارائه مشوق برای پیشبردن به سوی هدف» بود. اصل این استعاره از هویج آویزان بر سر چوب به عنوان انگیزه حیوان برای انجام کار بود.


در جائی به کار می رود که کشورها ، سازمانهای بین المللی یا گروههایی، کشوری را با یکسری وعده های تو خالی و غیر واقعی فریب دهند تا مسیر آنها را طی کند. در ضمن چماق تهدید را بالای سر او قرار داده و با وعده دروغ و تهدید واقعی او را می ترسانند که سیاست های آنها را اجرا کنند مثلاً در پرونده هسته ای ایران، تهدید به حمله نظامی چماق و وعده ی ورود به سازمان تجارت جهانی هویج بود.برای تربیت اسب وحشی از این روش استفاده می کنند؛ هویج را به او می دهند بخورد، همزمان چماق نیز بالای سرش است و ودر نهایت آن را زین کرده، رام می نمایند. هدف از این استراتژی فریب و تهدید است؛ ‌از یک سو کشورها را فریب می دهند اگر فریب نخورد از حربه تهدید استفاده می کنند.


2-استراتژی پلیس خوب، ‌پلیس بد :


وقتی چراغ قرمز را رد کردی باید جریمه شوی،  پلیس خوب می گوید باج بدهی بخشیده می شوی در غیر اینصورت پلیس بد ماشینت را متوقف می کند.آنها خودشان را پلیس خوب دنیا می دانند و کارهای نظارتی و حتی دخالتی خودشان را در دنیا و کشورهای دیگر قانونی و نقش نظارتی دیگران را بد و غیر قانونی می دانند مثلاً دخالت آمریکا در عراق خوب و کمک ما به مردم عراق را بد و غیر قانونی می دانند.در جریان انرژی هسته ای ایران،  پلیس خوب اتحادیه اروپا و آژانس بودند که باج می خواستند و  پلیس بد آمریکا بود که ایران را تهدید می کرد.


 3- استراتژی شک و بهت :


در این دکترین یک شک به دنیا وارد می کنند تا مردم بفهمند چه اتفاقی افتاده و از حالت بهت زدگی بیرون بیایند تصمیم خود را عملی می نمایند.


 4- استراتژی کلت و ماشه :


 کشور را تهدید می کنند که کلت روی شقیقه ات است یا چیزی که می خواهیم قبول کنید یا یا شلیک؛


 5- استراتژی کرشمه ی استر :


نفوذ دادن زنان جاسوس که با مهر ه های مهم مملکتی رابطه برقرار می کنند و اطلاعات را از آنها دریافت و به کشورمتبوع خود می رسانند. ( استر برادرزاده ی مردی خای بود که با نفوذ در دربار هخامنشی به همسری خشایارشا رسید و از این طریق منافع یهودیان را تأمین می کرد از جمله در موردی که هامان وزیر خشایارشا می خواست یهودیان را نابود کند، استر آنان را نجات بخشید و در مقابل هامان به دار آویخته شد، یهودیان همه ساله به یادآوری این مساله عیدی به نام پوریم برگزار می کنند.)


6- استراتژی آنفولانزای نیویورکی :


از هویت خودی تنفر ایجاد می کنند،‌ که غالباً توسط رسانه ها از قبیل ماهواره و مطبوعات القای منفی می کنند که از خود،‌ خانواده و از جامعه متنفر شویم.


مثال: آنفولانزای نیویورکی ششمین دکترین از دکترین های آمریکا علیه ایران از سال 1380 پس از مطرح شدن ایران عراق کره شمالی به عنوان محور شرارت می باشد. پنج دکترین سابق ناکارآمد از آب در آمد. دکترین های هویج و چماق، پلیس خوب پلیس بد، مکانیسم ماشه، شک و بهت و بالاخره دکترین قورباغه که توسط دکتر شانون برای رایس نوشته شد و در آن قرار بود با توجه به فرض اینکه فرانسوی ها قورباغه را با شرایط  خاصی می پزند جهان پیرامون ایران می جوشید و ایران نیز به مرور می بایست آبپز گردد، که این مسئله محقق نشد. اما با توجه به اینکه ایالات متحده در راستای سیاست های بلند مدت خویش و همسو با استعمار پیر یعنی انگلیس در طی بیست و هشت سال اخیر اقداماتی را طرح ریزی نموده و لذا در حالتی که دیگر به بن بست رسیده است آخرین تیر ترکش خویش را رو نمود که ازآن به عنوان دکترین آنفولانزای نیویورکی یاد می شود. روز دوم فروردین ماه سال جاری کمیسیون مالی کنگره آمریکا با دعوت از مسئول بخش ایران وزارت امور خارجه آمریکا (معاون وزیر امور خارجه) آقای نیکلاس برنز در مورد اینکه رفتار آینده آمریکا در برابر ایران چگونه خواهد بود از وی سئوال نمودند که وی در پاسخ به این سئوال، دکترین جدید آمریکا نسبت به ایران را تشریح نمود. وی با اذعان به این که اتحاد و انسجام و در صحنه بودن مردم ایران خنثی کننده دکترین های سابق ایالات متحده بوده دکترین جدید ایالات متحده را حمله به این مسئله دانست و تاکید کرد این دکترین حاصل کاشته های ما در چند سال اخیر در ایران بوده و می بایست هم اکنون از این امکان که در ایران فراهم آوردیم استفاده نمائیم. لذا راه حل ارائه شده در برابر ایران پاشاندن بذر نفرت در قلب مردم ایران توسط نیکلاس برنز در کنگره مطرح گردید که نام آنفولانزای نیویورکی به خود گرفت.


۷- استراتژی قورباغه آب پز :


این سیاست فرانسوی ها است که در آشپزی فرانسوی قورباغه را زنده در آب سرد می اندازند تا لذت ببرد و شنا کند و نفهمد که تا مدتی دیگر پخته و خورده خواهد شد و آرام آرام آب را گرم می کنند تا غورباغه پخته شود. این سیاست خطرناک برای اجرای سیاست های نامرئی و نرم افزاری به کار می رود که قبل از اینکه فرد متوجه شود کارش تمام است.قورباغه با گرمای محیط خود را هماهنگ می کند برای همین قورباغه را در قابلمه گذاشته، کم کم آن را حرارت می دهند وقتی آب جوش آمد آن هم می پزد. فضای عمومی جامعه را به تدریج متشنج می کنند که از داخل به فروپاشی برسد وبرای اینکه با واکنش مردمی مواجه نشوند ابتدا حساسیت زدایی می کنند.


8-استراتژی کوسه ببری :


کوسه ی ببری موقع زاد و ولد بچه هایش را داخل شکمش پرورش می دهد این بچه ها هر کدام قویتر باشد دیگری را طعمه خود   می کند و می خورد تا زنده باشد و رشد کند.


مثال :‌ ترویج فرقه گرایی و تفرق در جهان اسلام برای توسعه تنازع و درگیری


چیکن استراتژی، در بین دکترین، از جرأت و جربزه مرغ نشأت گرفته است؛ در ادبیات انگلیسی، جربزه مرغ، معادل با (بزدل) در ادبیات فارسی است



  • ۹۶/۰۸/۲۸
  • ایلیا تابنده دوست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی